پریفرم جار در صنایع مختلف مانند مواد غذایی، صنایع لبنی، شیرینی و شکلات استفاده می شود. پریفرم جار پس از تبدیل شدن به بطری در اشکال و اندازه های مختلف برای محصولاتی مثل حبوبات، ترشیجات، ماست، قهوه و نسکافه و انواع شکلات صبحانه هم استفاده میشود.

تولید و تعرف پریفرم

پریفرم ها به عنوان موادی میتوان تعریف کرد که در تولید بطری استفاده می شوند. در واقع با توجه به اینکه پی ای تی در حالت ذوب شدن، استحکام زیادی ندارد، به قطعات لوله ای شکل تو خالی تبدیل میشوند که به نوعی همان شکل های اولیه بطری به حساب می آیند.

این قطعات را در دستگاه های باد کن مخصوصی قرار میدهند و با توجه به قالبی که از قبل مشخص شده برای آن و همین طور وزن پریفرم به انواع بطری تبدیل می شوند. در فرایند تولید این مواد تزریق شده پس از آن که به شکل واندازه های مورد نظر در می آیند، آنها را به دستگاه های خنک کننده منتقل کرده و سپس به صورت بسته بندی در می آورند.

پریفرم ها به طور کلی برای اندازه های مختلفی تولید میشوند و از آنها برای استفاده در تولید انواع بطری های آب معدنی، نوشابه، روغن های خوراکی، شیشه های کوچک و محصولات آرایشی بهداشتی و بطری های دوغ و شیر و غیره استفاده می شود.

خواص مطلوب PET مانند شفافیت، سبک بودن، استحکام بالا، خواص خزشی مطلوب، جذب پایین عطر و طعم، مقاومت شیمیایی بالا، و ظاهر زیبا، و دسترسی آسانتر و قیمت پایین، PET را به ماده انتخابی مناسب برای ساخت بطری های بسته بندی تبدیل کرده است.

پلاستیک­ هایی که برای ساخت بطری استفاده می­ شوند عبارتند از: پلی­ وینیل­ کلراید (PVC)، پلی ­اتیلن (PE)، پلی­ پروپیلن (PP)، پلی­‌کربنات (PC) و پلی­ اتیلن­ ترفتالات (PET).

تولید بطری از چهار پلاستیک اول توسط فرآیند اکستروژن مذاب و باد کردن پلیمر در قالب انجام می­ شود و در واقع نیازی به تولید پریفرم نیست. اما PET در حالت مذاب استحکام لازم را ندارد.

بنابراین فرآیند تولید بطری PET شامل دو مرحله است، ابتدا پریفرم توسط تزریق مذاب PET کریستاله در قالب تولید شده و در مرحله ی بعد PET آمورف (پریفرم) قالب­ گیری و دمیده می­ شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست